1. Na het vervangen van onderdelen van de wielophanging of stuurinrichting
2. Als de auto naar één kant trekt
3. Na het raken van een stoeprand of grote hobbel
4. Ongelijkmatige bandenslijtage
De wielvlucht wordt aangegeven in graden. Bij een negatieve graad staat de bovenkant van het wiel meer naar binnen dan de onderkant. De graad is positief wanneer de bovenkant van het wiel meer naar buiten staat dan de onderkant.
Voor de sportieve bestuurder zorgt de negatieve wielvlucht voor meer controle tijdens het nemen van scherpe bochten. Daartegenover staat dat het gripverlies de rem- en optrekkracht vermindert op rechte wegen.
De KPI-hoek, King Pin Inclination-hoek, geeft het verschil aan tussen de richting van de wielen en een loodrechte lijn op de weg. Als de denkbeeldige lijnen ineenlopen voor het voortuig hebben we het over een toespoor, anders is het een uitspoor.
Voor de juiste balans, wordt een voertuig met achterwielaandrijving afgesteld met toespoor aan de vooras, terwijl een voertuig met voorwielaandrijving juist wordt afgesteld met uitspoor.
Ook in graden berekend, de askanteling is de hoek die het verschil aangeeft tussen een loodrechte lijn op de weg en de hartlijn van het wiel.
De askanteling geeft de richtingsstabiliteit van de auto aan. Normaal gesproken dient de askanteling niet gewijzigd te worden, maar soms is dit wel noodzakelijk, naar aanleiding van een ongeluk bijvoorbeeld.